ייבוא מסין vs ייבוא מטורקיה

מאת: אתי דאהן

אין זה סוד שסין וטורקיה הן מעצמות יבוא, עם אלפי מכולות המגיעות מידי חודש לישראל וכמובן שלל יתרונות כמו תוצרת זולה, היצע עשיר של מוצרים, תהליכי ייבוא מסודרים ומה לא. כאן בכתבה נסקור את שתי האפשרויות ונראה את ההבדלים המרכזיים בין יבוא מסין ליבוא מטורקיה.

יבוא סחורות ממדינות שונות עשוי להיות משימה מאתגרת עבור יבואנים, כאשר השאלה המרכזית שלהם תמיד תהיה האם לייבא את הסחורה מטורקיה או מסין. לשתי מדינות יש יתרונות וחסרונות, ולכן כדאי להכיר את האפשרויות טרם קבלת ההחלטה הגורלית. ממש כאן נבחן את הגורמים העיקריים בעת ייבוא מטורקיה או מסין, כולל משלוח, ביקורים במפעל, איכות המוצרים והסכמי סחר ומכס.

ייבוא מטורקיה

יבוא מטורקיה נחשב לאופציה מצוינת עבור יבואנים המחפשים תוצרת איכותית במגוון רחב של ענפים ובעיקר תוצרת חקלאית הנחשבת לשם ודבר בטורקיה, כמו עגבניות עליהן דובר רבות. בנוסף, מטורקיה ניתן לייבא גם טקסטיל, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, אופנה ועוד. כיום ייבוא מטורקיה נעשה בהיקפים גדולים מאוד ממגוון רחב של ענפים, וזאת למרות היחסים הקרירים של טורקיה וישראל.

ייבוא מסין 

סין נחשבת למעצמת ייבוא עם מבחר רחב מאוד של ענפים ואיכויות מגוונות, מה שהופך את תהליכי הייבוא לידידותיים מאוד לישראלים. מדובר על שוק מפותח מבחינה טכנולוגית ומוסדר מאוד בכל הקשור לקשרי סחר ותקשורת בינאישית עם ספקים ומפעלים, כמו גם תהליכי הפצה מוסדרים מאוד דרך שילוח ימי. אוניות מסע יוצאות בתדירות גבוהה מאוד מסין לרחבי העולם, עלויות השילוח נוחות, אולם זמני השינוע ארוכים יחסית. 

בואו נראה את ההבדלים בין השתיים

ההבדל ברמת השינוע וההגעה

כשזה מגיע לזמני משלוח, לטורקיה ולסין יש זמני מעבר שונים. רוב הסחורות מטורקיה ומסין מגיעות בהובלה ימית ופחות בהובלה אווירית. היבואנים והמפיצים יודעים שהובלה ארוכה מצריכה מלאי גדול, שדורש מימון גדול יחסית, מחסן גדול ועוד, שלא לדבר על שינוי מגמות בשוק יכול להשפיע גם על זמן האספקה. רק לצורך הדוגמה, הובלה ימית מנמל בטורקיה אורכת לרוב יום אחד בלבד, בעוד שילוח ימי מסין אורכת כחודש לפחות.

ביקורים במפעל ובדיקת איכות הסחורה

הבדל מהותי נוסף הוא היכולת לבקר במפעלים על מנת לבדוק את איכות הסחורה ובכלל להיות נוכחים במקום. טיסה לאיסטנבול אורכת שעה ו-50 דקות לכל כיוון, ממש ״קרוב לבית״, בעוד טיסה לבייג'ינג אורכת 10 שעות ואף יותר, מה שהופך את טורקיה לאטרקטיבית יותר מבחינת קרבה. יבואן שרוצה לראות ולהכיר את המפעל בטורקיה, המכונות, המוצר הסופי, או אפילו העמסה על המכולה, יכול לעשות זאת בטיסה קצרה ולחזור אפילו עוד באותו היום. 

הסכם מסחר ומכס

בכל הנוגע להסכמי סחר ומכס, לטורקיה ולסין יש הסכמים שונים עם מדינת ישראל. בשנת 1996 חתמה ממשלת ישראל עם ממשלת טורקיה על הסכם אזור סחר חופשי, שמשמעותו קבלת פטור ממכס עבור רוב המוצרים המיובאים מטורקיה לישראל. יבואן שירצה לייבא מסין יצטרך לשלם מכס על כל המוצרים הנדרשים בתשלום מכס, אך התוצרת הזולה שווה את תשלום המכס.

לסיכום, ראינו לא מעט יתרונות שיש לקחת בחשבון טרם תחילת היבוא, הן מסין והן מטורקיה. למרות הקרבה הגיאוגרפית של טורקיה, כדאי לדעת שעדיין היקף היבוא מסין הוא כמעט פי 3 יבוא מטורקיה. יש מוצרים שמיוצרים רק בסין, ויש הרבה מוצרים ברמות איכות מגוונות מאוד. 

בסופו של דבר, מי שמחפש מוצר איכותי עם מחיר תחרותי וזמן אספקה מהיר – יבחר בטורקיה, בעוד מי שזמן האספקה פחות קריטי לו יבחר בסין. ההחלטה צריכה להתבסס על הצרכים העדיפויות הספציפיות של כל יבואן.

שתפו את המאמר:

שלחו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן