מה השיקולים שבעלי עסקים צריכים לקחת בחשבון במסחר בינלאומי?

מאת: אורון בן נון

ההחלטה אם לשלח סחורה בין מדינות עלולה להיות תהליך מסובך באופן מפתיע. ישנם גורמים רבים שסוחרים צריכים לחשוב עליהם. מאמר זה מדבר על מה שסוחרים צריכים לקחת בחשבון כשהם חושבים על משלוח בינלאומי.

ניהול תהליך המשלוח יכול להיות כאב ראש עצום עבור סוחרים. איזון עלויות כך שעדיין יהיה משתלם ללקוחות ובמקביל להיות משתלם כלכלית עבור העסק שלך יכולה להיות משימה לא פשוטה.

בעלי עסקים נאלצים לעתים קרובות לשאול את עצמם אם הם רוצים לבצע משלוחים בינלאומיים. כבעל עסק אתה רוצה לעבד ולמלא כמה שיותר הזמנות אבל לוגיסטית וכלכלית אולי זה לא משתלם לחברה שלך מבחינת עלות תועלת.

על מנת לעזור לך להחליט האם זה משתלם לשלח סחורות ולהחשף לזירת המסחר הבינלאומית, או לא ואיזה מידע אתה צריך אם אתה מתכוון לבצע שילוח בינלאומי, ריכזנו עבורך רשימה של קצרה של שיקולים שבעלי עסקים צריכים לדעת על משלוח בינלאומי.

מה המוצר שלך?

אם יש לך מוצר קומפקטי, ארוז בקלות ויציב, משלוח בינלאומי עשוי להיות קל, אך למרבה הצער רוב המוצרים אינם כך. העובדה הפשוטה היא שהמוצר שלך עשוי להיות לא מתאים למשלוח בינלאומי. זה יכול להיות ממספר סיבות כמו העלויות הכספיות, הגודל, התכלות וכן הלאה מקשים על משלוח בינלאומי.

העריכו את מידת ההתאמה של המוצר שלכם ומה עשוי להוות מכשול בפניכם למשלוחים בינלאומיים. אתה עשוי לגלות שפשוט אין דרך אפשרית לשלוח אותם ולהפוך את זה לכדאי עבור העסק שלך.

יש ביקוש?

פתיחת המשלוח שלך לקהל גדול יותר עם מספר מדינות עשוי להיראות כמו רעיון מצוין. הרעיון של שוק חדש, מכירות נוספות ופוטנציאל צמיחה לעסק שלך יכול להיות מפתה. אבל לפני שאתה קופץ על הסיפון, אתה באמת יודע אם המוצר שלך מבוקש?

זה המקום שבו הגיע הזמן לעשות קצת מחקר שוק. ראשית, בדוק אם קיבלת בקשות מלקוחות בינלאומיים ששאלו על המוצרים שלך וראה מאיפה הם מגיעים. אם מדובר בכמות משמעותית, ייתכן שיש לך שוק למוצר שלך ותוכל להמשיך ולחקור את השוק מכאן.

לחלופין, ייתכן שאין לך מושג אם המוצר שלך מבוקש בשוק בינלאומי ולכן תצטרך לערוך מחקר על שווקים שלדעתך עשויים להתעניין במוצרים שלך. רוב העסקים מסתכלים קרוב לשווקים דומים ומודדים את קווי הדמיון וההבדלים, את המתחרים ואת גודל השוק הפוטנציאלי, כך שתדעו שזהו צעד נבון ובעל ערך עבור העסק שלכם.

אל תנסה לכבוש את העולם

משלוח בינלאומי הוא יותר מסובך מאשר לעטוף אריזה ולשלוח אותה בדואר. כל מדינה היא שונה ויש לה חוקיות משלה המוטה לאינטרסים ממשלתיים ועסקיים, לדוגמא אסור ליבא בננות למדינת ישראל שכן ישראל נחשבת לאחת מיצואניות הבננות הגדולות בעולם. 

זו רק דוגמא אחת למגוון תרחישים עסקיים או בטחוניים שיכולים להוות מכשול ליבוא סחורות למדינות שונות. אנו ממליצים תחילה למקד רק לכמה מדינות שבדרנו ועשיניו חקר שוק ואנחנו מאמינים בסבירות גבוהה שיהיה עניין במוצרים שנייבא.

מדינות קרובות מבחינה גיאוגרפית ודומות מבחינה תרבותית הן בדרך כלל הבחירה הברורה והנהוגה אצל רוב הסוחרים מכיוון שבדרך כלל לא יהיה הבדל מהותי בכללי המשלוח והתקנות. משלוח מקנדה לארה"ב או מבריטניה לאירלנד, אלו הן דרך מצוינת להקל על העסק שלך במשלוח בינלאומי ובהמשך הקו אתה יכול להרחיב בהדרגה את טווח ההגעה של העסקים שלך למדינות אחרות במקום לקפוץ על הכל.

התמודד עם חוקים ותקנות בינלאומיים

לכל מדינה יש כללים שונים לגבי מה ניתן לייבא ולייצא, כמו גם תקנות והגבלות לגבי איך ואיזה מוצרים ניתן לשלוח. להגבלות ולכללים הפוטנציאליים הללו עשויה להיות השפעה מהותית על האם אתה יכול לשלוח את המוצר שלך למדינות מסוימות, המחיר שבו הם נשלחים והאתגרים השונים שאולי תצטרך לעבור רק כדי לקבל את המוצרים שהזמנת עבור הלקוחות שלך.

מסים ומכסים גם יהיו שונים בין מדינות ומוצרים ויכולים להוסיף כמות גדולה של כסף למחיר חשבון המשלוח שלך ולהוסיף לנושאים שעליך לקחת בחשבון.

לכן חיוני שתלמד כמה שיותר על מה שעשוי להשפיע על היכולת שלך לשלוח לארץ, להבין איך להתגבר על הבעיות השונות שעלולות לנבוע מהן או להעריך אם זה אפשרי עבורך בכלל.

איך תשלחו?

בחירת האופן שבו אתה הולך לשלוח את המוצרים שלך, כמו גם מי הוא היבט חיוני של משלוח בינלאומי. ישנם מספר אפיקים ומסלולים שונים שתוכלו לבחור בהם, כאשר כל אחד מהם מציע יתרונות וחסרונות שונים.

עבור חברות גדולות יותר,  בדרך כלל משתמשים בחברת לוגיסטיקה של צד שלישי. לעתים קרובות הם עוסקים באזורים מסוימים והם מצוינים עבור מספרים גבוהים של משלוחים. הם גם גמישים במחיר והם בעלי ערך לבניית קשרים עם ולעזור לך להבין חלק מהמטרד של משלוח.

עם זאת, רוב החנויות הקטנות יותר יבחרו להשתלב עם שירות כמו UPS, Fed Ex, DHL וכדומה. המסלול הזה הוא בעל ערך עבור בעלי עסקים קטנים שכן אתה מקבל את הביטחון והניסיון בעבודה עם חברות גדולות אלו, המאפשר לסוחרים ללמוד יותר ולהרגיש בטוחים. עם זאת, משא ומתן על מחיר עשוי להיות קשה מכיוון שרבות מחברות השילוח הגדולות הללו קבעו תעריפים ויכולות להציע רק כל כך הרבה ביחס להפחתות בתעריפים והנחות. עם זאת, חפשו ותוכלו להיות מופתעים מהתעריפים השונים שכל אחד נותן לכם.

משלוח בינלאומי יכול להיות הצעד הנכון עבור העסק שלך או חנות המסחר האלקטרוני שלך, לפתוח אותה לשוק חדש ולהגדיל את המכירות שלך. עם זאת, אל תצלול רק בראש. במקום זאת חקרו וניתוחו כדי שלא תפסידו במקום להרוויח.

שתפו את המאמר:

שלחו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן